Modelism notiuni generale

Modelism,
este o activitate tehnico-aplicativa care are ca obiect construirea si pilotarea modelelor la scara redusa, fie ele aeromodelenavomodele sau automodeleModelismul este considerat sport, existand competitii de club sau campionate nationale, europene sau mondiale la diverse clase. Modelismul este considerat si hobby, practicandu-l va puteti relaxa, obtine plusul de adrenalina dorit sau chiar invatza tehnica cu care modelele sunt construite.



Automodelism,
se refera la modele terestre, masini, camioane, tancuri, etc. Acestea prevazute cu motoare electrice sau termice (cu ardere interna), amandoua clasele impartindu-se in doua categorii. Automodele ONROAD, care sunt gandite pentru suprafete plane, pentru viteza si manevrabilitate, si automodele OFFROAD. Acestea din urma ruleaza pe teren denivelat, sunt dotate cu suspensie adaptata conditiilor de teren accidentat.



Aeromodelism,
acopera intreaga gama de modele capabila de zbor, motorizat sau nu (zbor liber, planoare) fie ca este vorba de avioane sau elicoptere.

Ca si automodelele, aeromodelele motorizate pot fi electrice sau termice, Avioanele sunt pentru piloti de diverse nivele de indemanare, sau chiar pentru acrobatii aeriene. De asemenea si elicopterele pot fi pentru incepatori, mai usor de pilotat, sau asa zisele elicoptere 3D, care pot face acrobatii si pot zbura in orice pozitie fata de sol.

ARBORE CU PLATOU CICLIC (ELICOPTER) Elicopterele radiocomandate si nu numai folosesc acest sistem complex de articulatii pentru a varia unghiul palelor in timp real, obtinand propulsia modelului in diverse directii, intr-un mod controlat. Asa se ajunge la faptul ca elicopterele se pot dplasa nu doar inainte, ci lateral, cu spatele, pot zbura inclinate in orice unghi sau rasturnate, palele avand unghi de atac variabil pe parcursul unei rotatii complete. Toate elementele in miscare din acest complex sistem sunt suportate de rulmenti, chiar daca la unele modele acest mecanism se incadreaza in aprox 1cm cub! Nu toate elicopterele radiocomandate au platou ciclic, cele basic de jucarie fac parte din categoria celor care nu au, asadar pot efectua deplasari doar sus- jos si mers inainte.



Navomodelismul
este pentru entuziastii iubitori de barci. Un navomodel nu este doar un obiect plutitor radiocomandat. Dat fiind ca in modelism modelele sunt propulsate cu o putere disproportionata fata de lumea vehiculelor la scara 1:1, hidrodinamica corpului navei si chiar a sistemului de propulsie este atent proiectata, pentru a rezista exploatarii extrem de dure intalnita in modelism. Sistemele de transmisie, racirea motoarelor cu apa, sunt doar cateva din exemplele de inovatii aplicate navomodelelor. Acestea trebuie de asemenea sa aiba coca foarte rezistenta, deoarece este stiut ca impactul la viteze ridicate cu apa este extrem de dur.


Alte notiuni despre modelism:

AMORTIZOARE (AUTOMODELE)

Foarte importante la suspensia unui vehicul radiocomandat sau in marime naturala sunt amortizoarele hidraulice, care prin miscarea unui piston intr- un bazin cu ulei dau "vascozitate" miscarii, evitand astfel salturile necontrolate date de folosirea arcurilor. In istorie, trasurile si apoi automobilele foloseau doar arcuri pentru absorbirea socurilor date de denivelarile drumurilor, marind substantial confortul pasagerilor fata de mijloacele de transport cu tren de rulare fix. Introducerea amortizoarelor cu frictiune la sfarsitul anilor '20 a imbunatatit nu doar confortul, ci si stabilitatea, chiar daca la acea ora nu se putea vorbi de viteze mari la deplasarea rutiera obisnuita. In perioada anilor '80, a luat amploare folosirea amortizoarelor cu ulei si gaz, care insemna inca un pas in marirea stabilitatii la vehiculele de serie. In automodelism, in ziua de azi se folosesc amortizoare complexe, din materiale speciale, care se pot seta in functie de tipul si suprafata de rulare. Modelismul Pro, cursele de F1 si Raliu au fost intotdeauna locurile unde inovatiile de ultima ora sunt testate in conditii de efort si de efect extrem.

SUSPENSIE - articulatii (AUTOMODELE) forma si gradele de libertate ale suspensiei influenteaza confortul si capacitatea de a parcurge un teren in conditii de maxima aderenta si stabilitate a vehiculelor. Primele automobile aveau trenul de rulare inspirat de trasuri, adica osii rigide asezate pe arcuri lamelare din otel. Suspensiile multibrat folosite in automodelism si in automobilele moderne confera un contact permanent cu suprafata de rulare, adica siguranta, tractiune si performanta maxima. Suspensia automodelelor poate fi reglata din punct de vedere al unghiurilor astfel incat se poate obtine efectul maxim in functie de traseu, de suprafata.

AMBREIAJ CENTAX (AUTOMODELE) Automodelele de viteza folosesc un tip special de ambreiaj, care nu doar rezista la turatiile de peste 50.000 rot/min ale motoarelor de curse, dar sunt capabile sa transmita miscarea de rotatie astfel incat se ajunge la acceleratii de pana la 1,2sec de la 0 la 100Km/h. Acest tip de ambreiaj este realizat din componente fabricate din materiale speciale, capabile sa functioneze normal la o temperatura de lucru de 150-200 grade Celsius. Sistemul este inspirat din ambreiajele folosite la navele de viteza. Acest tip de ambreiaj a fost folosit pentru prima data in modelism la mijlocul anilor '80, schimband total performanta de tractiune a automodelelor Pro.

DIFERENTIAL ACTIV (AUTOMODELE) Diferentialul este unul din cele mai importante elemente din transmisia unui automobil. Acesta permite variatia de turatie intre rotile motrice, esentiala la parcurgerea virajelor, unde fiecare roata descrie un traseu cu o lungime diferita de celelalte. In anii de inceput ai automobilismului, cand se foloseau transmisii cu osie rigida, se ajungea la frecari foarte mari la parcurgerea virajelor, si implicit la consum marit de combustibil si la uzuri foarte mari ale transmisiei. Introducerea diferentialului la un vehicul cu aburi a fost facuta de Onésiphore Pecqueur in 1827, dupa care pana in anii 1910 diferentialul a fost folosit doar la unele locomotive. Totusi, chiar daca nu este folosit la vehicole, cele mai vechi scrieri despre acest sistem dateaza din anul 1050 inainte de Christos, si provin din China. In anul 2006 inginerul Juraj Hudy a inventat Diferentialul Activ folosit la automodelele de performanta, care foloseste presiunea uleiului din interior pentru a optimiza tractiunea.

Produs adaugat din wishlist
Product added to compare.

AutoRC.ro utilizeaza cookies pentru functionarea corecta a platformei, masurarea traficului si functionalitati care ne permit sa iti prezentam un continut particularizat in functie de preferintele tale. Pentru retragerea acordului pentru cookies, te rugam sa consulti Politica de Cookies. De asemenea, te invitam sa parcurgi Politica noastra de Confidentialitate, ce a devenit aplicabila incepand cu data de 21 August 2018.